perjantai 4. tammikuuta 2013

YouTube - opetusten äiti

Meillä on ilmeisesti muillakin perheenjäsenillä taipumusta säästää aikaa syömällä autossa. Hiukan nauratti kun isä kippasi lautaselle lihapullia ja otti lautasen mukaansa autoon.. Meillä asuu kummallista porukkaa.

Vanha hyvä ystäväni tupsahti eilen meille kylään yllättäen. Viime näkemästä oli jo aikaa joten tämä vierailu oli oikein mukava yllätys. Kuulumisia päivittäessä päästiin taas pohtimaan sitä että mitä mä teen tän kouluni päätyttyä ja mistä löytäisin sen itseäni kiinnostavan uran johon mulla ois oikeaa paloa.
Valitin ystävälleni kuinka helppoa olisi jos olisin jossakin todella lahjakas ja hyvä niin voisin sitä juttua tehdä sitten, mutta kun minä en ole koskaan ollut missään keskivertoa parempi eikä mulla ole sellaista sisäistä paloa kai mihinkään muuhun kuin tanssimiseen eikä sen saralla ole mitään mahdollisuuksia mulle.
Sitten ystäväni kumosi monet kuvitelmani siitä, että olisi lahjakkaita ihmisiä, jotka vain osaavat kaikkea.
Hän sanoi, että lahjakkaat ihmiset ovat suurimmaksi osaksi Youtuben tuijottelijoita, jotka hakevat inspiraatiota uusiin asioihin tutkimalla sitä mitä muut ovat tehneet. Kehittymiseen vaikuttaa se kuinka kiinnostunut ja motivoitunut on ja kuinka tehokkaasti ihminen harjoittelee niitä asioita, joista on kiinnostunut.

Sain kuulla, että hänen mielestään ei ole olemassakaan sellaisia luonnostaan supertaitavia ihmisiä. 
On vain ihmisiä, jotka ovat vaikka piirtäneet lapsena paljon ja kehittyneet siinä harjoittelemalla kovasti. Yksinkertaista?
Miksi sitten kukaan ei ole sanonut mulle, että kuka vaan, minäkin, voi oikeasti saavuttaa asioita kovalla harjoittelulla. Lahjakkuus ja taitavuus eivät tulekaan itsestään siunattuina lahjoina, joillekin ihmisille.
Ymmärsin jotain, että kannattaisiko mielummin treenata tehokkaasti 15-30min päivässä kuin käyttää se aika haaveiluun, että voi kun mä olisin hyvä jossain. Edelleen pitäisi uskoa itseensä ja "syödä kilpailijat" ympäriltä. Ei siis pahalla, vaan hyvällä tavalla :)

Mä olen pahasti on-off ihminen, joka innostuu helposti ja kyllästyy helpommin ja siksi uusien tapojen omaksuminen on mulle haastavaa, mutta otetaan haaste vastaan!



Mikhail Baryshnikov, eli sinkkuelämien Alexandr Petrovsky, vetää 11 piruettia. 
Vaatinut ehkä enemmän treeniä kuin lahjakkuutta?

1 kommentti:

  1. Allekirjoitan ystäväsi ajatusmallin. Olen sitä mieltä, että lahjakkuutta on, mutta se on lähinnä suuntaa-antavaa. Esimerkiksi tanssi on niin laaja-alainen asia, ettei kukaan ole siinä - edes yhden lajin sisällä - lahjakas kaikessa.

    En koe itse olevani mikään erityislahjakkuus tanssissa. Olen vain tehnyt aivan valtavasti töitä päästäkseni siihen pisteeseen, jossa olen. Ja niin ovat myös muut. Mahdottomaksi asiat tekee lähinnä oman päänsä sisällä. Itselleen pitää asettaa sopivankokoisia tavotteita ja työskennellä niiden saavuttamiseksi sekä antaa itselle kiitosta etenemisestä.

    VastaaPoista